In hun ambities om te werken richting een meer duurzame toekomst voor motorfietsen, start Triumph nu met een programma gericht op duurzame brandstoffen. De Global R&D-afdeling van het merk in Hinckley vormt het kloppende hart van dit nieuwe programma.
Het project kadert in Triumphs samenwerking met Dorna en heeft als doel tegen 2024 binnen het Moto2™-wereldkampioenschap over te schakelen naar E40-brandstof. Een transitie naar E100-brandstof zou mogelijk moeten zijn tegen 2027.
De tests met duurzame brandstof die Triumph tot nu toe deed, hielden rekening met alle dimensies binnen de ontwikkeling van prestaties voor racemotoren. Als enige motorleverancier voor de Moto2™-competitie bevindt Triumph zich in de beste positie om ervoor te zorgen dat de nieuwe brandstofstandaard het competitieve niveau op peil houdt. Daarbovenop kunnen ze via de tests ervoor zorgen dat de spannende, koppelrijke en grensverleggende prestaties uit het Triple-motorblok behouden blijven.
Dit nieuwe testproject loopt gelijk met Triumphs ontwikkelingen in elektrische motorfietstechnologie – waar het TE-1-prototype een tastbaar voorbeeld van is – en hun voortdurende streven om de uitstoot van schadelijke stoffen terug te brengen naar een niveau dat zelfs de Europese en wereldwijde wetgeving overstijgt. Al deze inspanningen maken deel uit van Triumphs ambitie om ervoor te zorgen dat rijders en fans wereldwijd nog jarenlang kunnen blijven genieten van motorrijden en motorsport op een verantwoorde manier.
Steve Sargent, Chief Product Officer: “We streven er steeds naar om alle lessen die we leren uit het racen aan te wenden om onze productiemotoren nog beter te maken. Daarbij draait het niet alleen om prestaties, maar ook om de impact die ze hebben op het milieu. Iedereen hier bij Triumph is enorm verheugd om betrokken te zijn bij dit soort significante ontwikkelingen op cruciale momenten in de geschiedenis van motorrijden.”